.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
واردات بنزین و تخلفی که ادامه دارد؟

سرانجام پس از آنكه دولتي‌هاي نهم و اينك در آستانه دولت دهم بارها تذكرات مجلس درخصوص واردات بي رويه بنزين و تخلف 1/1 ميليارد دلاري بنزين را بي‌پاسخ گذاشتند اين‌بار نيز، بزرگ‌ترين متمم لايحه بودجه براي واردات بنزين در نيمه دوم امسال به مبلغ 5/ 6 ميليارد دلار را قرار است روانه مجلس كند.اين لايحه در حالي از سوي دولت ارائه مي‌شود.

معاون برنامه‌ريزي وزارت نفت در حالي از ارائه لايحه متمم 5/ 6 ميليارد دلاري براي تامين كسري بودجه واردات بنزين و گازوئيل خبر مي‌دهد كه مجلسيان هشتم بارها نسبت به تخلف دولت از وزير نفت سابق سوال كرده بودند اما هربار اين سوال‌ها بدون پاسخ مانده بود تا اينكه يكبار حتي وزير نفت در پاسخ به اين سوال گفته بود كه اين اقدام را با مجوز رئيس دولت انجام داده‌اند.

از سوي ديگر بسياري از مقامات مسئول از جمله رويانيان پيش از اين همواره از نياز و كسري بودجه سه ميليارد دلاري براي تامين بودجه در نيمه دوم سال خبر داده بودند اما اين‌بار دولت دوبرابر اين رقم را براي مجلسيان معترض ارائه كرده است و گويا انتظار دارد مجلس‌نشينان نيز از اين اقدام حمايت كنند،چرا كه مجلسيان هشتم از ابتداي حضور اصولگرايان در دولت تاكنون به اشكال مختلف نشان داده‌اند كه با وجود مخالفت‌هايي كه نسبت به عملكرد دولت دارند ناچار به همراهي با دولت شده‌اند. نمونه اين همراهي را مي‌توان در عملكرد بهارستان‌نشينان در راي دادن به وزراي پيشنهادي رئيس دولت مشاهده كرد.

ادامه تخلف‌هاي قبلي
اين روند را مي‌توان اكنون در مورد بنزين نيز به وضوح بين آراي نمايندگان مشاهده كرد.

بر اين اساس اكبر تركان، معاون سابق برنامه‌ريزي وزارت نفت كه به دليل اختلاف نظر با دولت، قبل از انتخابات دور دهم رياست‌جمهوري ناچار به پذيرش بازنشستگي شده بود، در گفت‌وگو با «تهران‌امروز» اين اقدام دولت در مورد ارائه لايحه متمم را درست معادل تخلف دولت در سال گذشته و در بودجه 87 مي‌داند و مي‌گويد اين اقدام دولت درست همانند عملكرد آنها در سال گذشته است و اين به اين معناست كه مي‌خواهند تخلف قبلي را ادامه دهند.

وي در خصوص عملكرد مجلس در مواجهه با اين اقدام دولت گفت: مجلس عادت كرده كه مثل هر سال به راحتي از كنار اين تخلف نيز بگذرد مگر سال گذشته نبود كه بدون اخذ مجوز از مجلس دولت واردات بنزين را ادامه داد و آب از آب تكان نخورد، امسال نيز مثل سال قبل همين كار را تكرار مي‌كنند.تركان در حالي از اين اقدام دولت به عنوان يك امر تكراري ياد مي‌كند كه جزو اولين مديران داخلي بدنه وزارت نفت بود كه از تخلف دولت در واردات بنزين خبر داد.

دولت به مصوبه‌هاي مجلس بي‌اعتناست
حسين آفريده رئيس كميسيون انرژي مجلس ششم نيز ضمن ابراز نگراني از اين اقدام دولت گفت: اين اقدام نشان مي‌دهد دولت نسبت به تكليفي كه مجلس براي آن تعيين كرده بي‌اعتنا ست و راه خود را مي‌رود.

وي افزود: دولت به اين روال عادت كرده و بدون اعتنا به گفته‌ها و مصوبه‌هاي مجلس هر زمان كه مي‌خواهد متممي به مجلس مي‌برد و مطمئن است كه اين متمم به مصوبه تبديل خواهد شد.

آفريده در گفت‌وگو با «تهران‌امروز» با تاكيد بر اين امر كه اين اقدام دولت ناشي از همراهي‌هاي مجلس با دولتي‌هاست، افزود: در مجلس ششم ابدا اقدامات مجلس به اين شكل نبود و مصوبه‌هاي دولت و مجلس كاملا واقع‌گرايانه و قابل اجرا بوده است و بر اين اساس كنترل و ساماندهي مشكلات و مسائل پيرامون كشور را پيش مي‌برديم.

اما اينك وضعيت به اين‌گونه نيست، چرا كه به نظر من هر نماينده‌اي بايد خود را يك قانونگذار جداگانه فرض كند حتي اگر روساي دولت و مجلس با يكديگر گفت و گوهايي براي مجاب كردن نمايندگان مجلس داشته باشند.در اين بين البته نمي‌توان نقش آقاي لاريجاني به‌عنوان رئيس مجلس را نيز ناديده گرفت زيرا وي مي‌تواند مجلس را
به گونه‌اي هدايت كند كه از برنامه‌هاي كشور به سمت سند چشم‌انداز عقب نمانيم كه البته در مجلس هشتم چنين رويكردي را نمي‌توان مشاهده كرد.

وي ادامه داد: مجلس تحت هيچ شرايطي نبايد اين متمم دولت را تصويب كند، چرا كه دولت طي يك سال گذشته با ابلاغ مجلس موظف به تامين بنزين مورد نياز كشور بوده و بايد برنامه‌ريزي كاملي در اين زمينه انجام مي‌داده اما اكنون به هيچ عنوان نمي‌توان اين اصل و اين متمم را از سوي دولت پذيرفت، چرا كه در اين مدت قيمت نفت بالا نرفته كه بگوييم شوك وارد شده و به همين دليل با كمبود بودجه براي واردات بنزين مواجه هستيم و شرايط كاملا عادي بوده است اما باز هم دولت با كمبود بنزين مواجه شده است.آفريده با اشاره به عملكرد دولت درخصوص ارائه متمم با رقمي دوبرابر ارقام تعيين شده درسال قبل تصريح كرد: دولت 5/ 6 ميليارد دلار را ارائه كرده تا شايد بتواند در زمان تصويب مبلغي را كه نياز دارد به‌دست آورد.

فقط رقم را كم مي‌كنيم
در اين بين اما نظرات اعضاي كميسيون انرژي نيز حائز اهميت است، چرا كه نمايندگان مجلس نيز كه از ماه‌ها پيش درباره تخلف دولت هشدار داده بودند ،گويا در انتظار اين مصوبه بودند و تنها نسبت به ميزان آن ابراز نگراني مي‌كنند.

بر اين اساس جهانبخش اميني، عضو كميسيون انرژي مجلس در گفت‌وگو با «تهران‌امروز» جو مجلس نسبت به اين اقدام دولت را نامناسب تشريح كرد اما درعين‌حال گفت كه چاره‌اي جز كنار آمدن نداريم.

وي افزود: طي روزهاي آينده مجلس گزارشي از تخلفات صورت گرفته از سوي دولت در زمينه واردات بنزين ارائه خواهد كرد و دولت بايد در اين زمينه پاسخگو باشد اما اين به آن معنا نيست كه به لايحه واردات راي نمي‌دهيم بلكه ممكن است ميزان رقم بالايي را كه دولت برآورد كرده كاهش دهيم.

اين اظهارات در حالي از سوي نمايندگان مجلس و كارشناسان مطرح مي‌شود كه همگي آنها بر اين امر واقف هستند كه مجلس با توجه به عملكرد خود طي ماه‌هاي گذشته به‌طور قطع به متمم دولت راي خواهد داد، اگرچه رقم 5/ 6 ميليارد دلار به تصويب نخواهد رسيد.

با اين وجود اما دولتي‌ها اين بار نيز كاملا مطمئن هستند كه با توجه به امنيتي بودن موضوع بنزين در فضاي كنوني كشور، مجلسي‌ها هيچ‌گاه در اين زمينه خطر نخواهند كرد و قطعا به متمم ارائه شده از سوي دولت راي خواهند داد. بر اين اساس اينك تنها مشكل دولت شايد همان رقمي باشد كه از سوي مجلس به تصويب خواهد رسيد. اگرچه دولتي‌ها مي‌دانند با وجود مجلسياني همراه با دولت در صورت كمبود بودجه باز هم مي‌توانند متمم ارائه كرده و بنزين وارد كنند.


استفاده از اين خبر فقط با ذكر نام شمال نيوز مجاز مي باشد .
ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.129 seconds.